The Immortality of Travel Storytelling

“Нема среће за онога ко не путује.”

-1500 пне, Аетриа Брахманан, први блог о путовањима.

У метафизици идентитета, Тезејев брод је мисаони експеримент који поставља питање да ли ствар чије су компоненте све замењене остаје суштински иста. Приповедање је таква посуда.

Када сам тек почео да путујем, пола света није било доступно нама као Американцима… Гвоздена завеса је затворила Источну Европу и Совјетски Савез; Завеса од бамбуса пресеца велики део Азије; Ван граница су биле Куба, Мозамбик и Ангола.

Авио-компаније још нису либерализоване, тако да је ИАТА одредила заједничке тарифе за авио-превознике, а она је висока…1.200 долара за лет за Европу. Тек 1978. године Џими Картер је потписао Закон о либерализацији авио-компанија, који је дозвољавао конкурентне цене карата. Појављују се смањене авио-компаније, омогућавајући креаторима са просечним опоравком да лете преко океана.

Када сам први пут путовао у Африку 1973. године, користио сам продавницу и придружио се рагби тиму са претходно датираном чланском картом. Ви сте десно крило. Нико у авиону није играо рагби. Цена карте: 150 долара за повратак у Најроби.

Одувек сам маштао о томе да будем писац, али изгледи су били застрашујући. Издаваштво је било за неколико талентованих и са добрим везама и није било на дохват руке обичним преписивачима. Била је то хијерархија одозго надоле, са дивљим стражарима који су блокирали пут оружјем писама одбијања. Једини начин да се објави било је писање писма уреднику и надање најбољем.

Нашао сам задња врата унутра.

Написао сам неколико дела о вожњи кајаком и спелеолошким излетима уз и низ источну обалу. Али они нису угледали светлост дана. Онда сам једног радног дана са својим партнером у кануу учествовао у трци кануа низ реку Потомак. Били смо добри и мислили смо да имамо шансу да победимо. Али са пута доле ударили смо у камен и преврнули се. Натопљен до костију. Ово је била ера низа, када је голи мушкарац трчао за Дејвидом Нивеном на додели Оскара пред 100 милиона гледалаца. Нисмо размишљали о томе да своју мокру одећу бацимо у каљужу и линије преко циљне линије.

Следећег јутра била је слика наше голе амбиције на насловној страни Вашингтон поста. Избачен сам из мог клуба за чамце, али сам имао сталну маску за откривање.

Однео сам ту лекцију у Африку следеће године. Одлучио сам да покушам нешто ужасно и да напишем о томе. Стигли смо до нашег првог спуштања реке у Етиопији, где смо кували од нилских коња, крокодила, преврнутих, отровних змија, микроба који се преносе водом, а локални становници су ценили тестисе по пунолетству.

Преживели смо, написали налог и послали га часопису Сага, пионирској авантуристичкој крпи у то време. Објавили су је, одлично покрили, а ја сам званично био аутор путовања. Знао сам да моје писање није изузетно… Сада сам га прочитао и изненађен сам… Али имао сам ексклузивну причу, причу о нечему мало лудом и јединственом, и то квалификује моју подложност.

Ову визуализацију сам испрао и поновио у наредних неколико година, стварајући прве реке на свету и објављујући ексклузивне налоге из првог лица. Узео сам мало слободног времена, магистрирао новинарство и унапредио писање.

1985. Клуб Сијера ми се обратио да напишем књигу, која је постала Ривергоодс, наслов који је постао велики хит. Разгранали сте се и истражили нове авантуре… Планинско пењање је постало књига врхова; Једрење и роњење постали су књига о богињама острва. Објавио сам 19 књига, а сада знам да оно што не знам може испунити књигу.

Водим компанију за авантуристичка путовања, Собек, која објављује прелеп годишњи каталог туристичких аранжмана широм света, који садржи оригиналне чланке аутора којима сам се дивио, од Јана Мориса до Тома Робинса, Тима Кејхила, Берија Лопеза и многих других. До раних 1990-их, био сам фрустриран што је, упркос мојим најбољим аналогним напорима, било тешко доћи до велике, квалификоване публике, а када су их додирнуле, поруке су биле ограничене, једна слика је приказивала двонедељно путовање, и упркос литерарној изврсности, била је тешко пренети звукове и покретне елементе путовања.

Дакле, када је дигитални пионир Тим О’Реилли најавио нови претраживач, Ворлд Виде Веб Бровсер, упутио сам се у Севастопољ и клекнуо му на колена. Заједно смо саставили, можда, први веб-сајт за путовања на свету, ввв.мтсобек.цом. Ворлд Виде Веб је омогућио многе аспекте објављивања о путовањима… Можемо причати мултимедијалне приче о путовањима, са аудио, видео, графиком и интеракцијом. Могло се чути како се ципела разбија о глечер. Хипопотамус забрањен. Гледајте суптилне покрете гамелан плесова. Ово је био нови звиждук који су чули многи пси.

Затим сам узео тај концепт на пут и произвео нешто што смо назвали Виртуелни Антарктик, преносећи преносни сателитски систем на броду Собек на седми континент. Објављивали смо свакодневне поруке, са свим медијима, и сваке вечери водили разговоре уживо у којима су будући путници преко портала својих компјутерских екрана сазнавали да на дну земље не живе поларни медведи, ау аустралијском лету сунце не залази. Видели смо повећање резервација након експедиције. Заобишли смо уреднике, филтере, поште и киоске и повезали се директно са нашом публиком.

Када сам се враћао са Антарктика, назвао ме је неко за кога никад нисам чуо, Мелинда Френч. Рекла је да је пратила нашу виртуелну експедицију и питала да ли може да ме одвезе у Редмонд на састанак. Јесам и питао сам да ли бих се придружио Мицрософт-у како бих направио нови дигитални производ за путовања. Тек након лета кући, један од мојих колега ми је рекао да је пуно име мог регрута Мелинда Френч Гејтс.

Била је то тешка одлука, али прихватио сам, преселио се у Вашингтон и направио производ под називом Мунго Парк, по шкотском истраживачу који је био први Европљанин који је пропутовао дубине Африке касних 1700-их. Спровели смо виртуелне експедиције широм света, шаљући Марту Стјуарт да вози кајак око Њуфаундленда; Лајл Ловет вози мотоцикл дужине Чилеанца; Др Рут извештава о острвима љубави у Новој Гвинеји; Том Цланци да покрије спејс шатл, и тако даље. Било је тако забавно, али нисмо зарадили ништа, осим неколико туристичких заједница и умирућег Кодака. Дакле, производ се усредсредио на продају за путовања, а шема је кренула. Упркос мојим примедбама на предложени назив заштитног знака компаније, Екпедиа је била занесена. Један од мојих послова је био да натерам креаторе путовања да своје фотографије, видео записе и приче ставе на сајт. Свети грал је био нешто што смо назвали ИДА… Направили смо производ са беспрекорним путем од инспирације до информација за доношење одлука до акције, резервације летова, хотела, обилазака и аутомобила.

Екпедиа је пропала скоро више пута током раних година, али је уз помоћ Мицрософтових дубоких џепова нашла замах, изашла у јавност и оба оснивача тима су отишла. Затим је покренула сајтове за путовања за Слате, МСНБЦ, МСН и Иахоо. и креирао серију путовања ПБС-а, Авантуре са сврхом.

Али нови медији су настајали у региону Залива. Фејсбук је основан 2004. године; Јутјуб 2005; Твитер 2006; Пинтерест 2010., а Инстаграм касније те године. Ток-ток је покренут у Сједињеним Државама 2017. Приповедање је демократски процес.

Недостатак посредовања у којем је Екпедиа помогла у пионирству… Омогућавање путницима да приступе информацијама и резервишу без посредника путничке агенције… проширило се на креирање садржаја. Коначно, куле медијске аристократије су се срушиле и свако ко има паметни телефон може да објављује, дистрибуира, па чак и да живи од страсти за путовањима.

Убеђени против своје воље, стари уредници и издавачи остали су при истом мишљењу, чувари правилног објављивања. У ствари, за мобилне креативце свуда, стара гарда више није потребна.

Мој колега из Мајкрософта, Рицхард МцАнифф, отишао је у пензију 2014. године и одлучио да створи друштвену платформу која унапређује његове страсти… причање прича, фотографија и путовања. Као хоби покренуо је Стеллер (скраћено од Стори Теллер), али је на његово изненађење убрзо постао дом за путописце широм света. Ја и два пријатеља придружили смо се Стеллер-у 2018. и поново га покренули као агору за утицајне на путовања, иноваторе, туристичке одборе, туроператоре и трговце. У само последњих 20 месеци, креирали смо и управљали кампањама приповедања за Ирску, Немачку, Џорџију, Јужну Аустралију, Шкотску, Луизијану, Униворлд Цруисес, Цонтики, Триваго и многе друге. У свим случајевима ангажовали смо талентоване приповедаче о путовањима из целог света. Данас је Стеллер највећа светска платформа за приповедање о путовањима.

А шта је са будућношћу? Северњача? Пећинске слике и петроглифи информишу и повезују заједнице причама; Књиге, часописи, радио, филм и телевизија наставили су да шивају планету све ширим досегом; И друштвени медији данас раде исту ствар. Приповедање је живо и необучено. Она се сама савија из опадајућег замаха времена. То је вечна спона која повезује човечанство. Она превазилази и превазилази сву технологију, све платформе, политику, епидемије, сву моду.

Од почетка графике, приповедачи су били фасцинирани и фрустрирани, заведени и узнемирени, без напора се крећу између високог и ниског, између различитих култура и окружења, подстичући стереотипе и различита верска уверења, увек инспирисани да ставе ногу кроз врата и засветле нова места и искуства.

Ако постоји једна лекција коју могу да пренесем из животног века стварања путовања, то је следећа: Испричај добру причу; Испричајте сјајну причу… исклесите лук који има задовољавајући почетак, средину и крај… и он ће одушевити поклонике и окупити се на вашим вратима.